Asiakasosaamispassi > 3. KULUTTAJAKAUPPA > Myyjän viivästys > myyjän viivästys

myyjän viivästys

Myyjän velvollisuutena on toimittaa tavara ostajalle sovittuna ajankohtana. Mikäli myyjä ei toimita tavaraa sopimuksen mukaisesti, hän syyllistyy viivästykseen, mikä puolestaan oikeuttaa ostajan kohdistamaan myyjään viivästyksestä johtuvia seuraamusvaatimuksia (KSL 5:3-11). Ostajan velvollisuutena on puolestaan noutaa tai vastaanottaa tavara sovittuna aikana.

Tutustu viivästystä koskeviin KSL:n säännöksiin sekä Kuluttajaviraston materiaaliin ja ratkaise sen jälkeen alla oleva case.

Myyjän viivästys

Kuluttajansuojalaki

Case (myyjän viivästys)

Kirsi ja Kalle Kuluttaja ovat päättäneet ostaa perheelle toisen auton. Kalle kulkee työmatkansa autolla ja työpäivät venyvät usein pitkiksi. Osa-aikatyötä tekevä Kirsi hoitaa pääasiassa perheen ostokset ja monet muutkin juoksevat asiat. Ruokakassien raahaaminen julkisissa kulkuneuvoissa on kuitenkin käynyt raskaaksi – etenkin, kun lähimmälle bussipysäkille on yli kilometrin kävelymatka ja mukana kulkee usein myös 2-vuotias Kasper. Pitkällisen harkinnan jälkeen Kirsi ja Kalle ovat päätyneet ostamaan pienen ja näppärän henkilöauton Kirsin käyttöön. Autokaupat lyödään lukkoon automyyjä Mauno Männän kanssa ja tuliterä auto pistetään tilaukseen. Mauno Mäntä lupaa auton tulevan maahantuojalta kolmen viikon kuluessa.

Neljän viikon kuluttua Kuluttajat eivät ole vieläkään saaneet autoa. Kun he ottavat yhteyttä Mauno Mäntään, tämä ilmoittaa kyseisen mallin kysynnän ylittäneen kaikki odotukset. Mutta ei hätää: uusi lasti autoja on jo matkalla kohti Suomea. Viimeistään kahden viikon päästä auto olisi saatavilla.

Arvioi myyjän toimintaa tapauksessa!